2009.06.24.-i posztunk remake-je
A Tirana főterén álló kis mecset (vagy dzsámi) az egyik olyan dolog, amit a fővárosban érdemes megnézni. A nevét többféleképpen láttam leírva: Et’hem Bey vagy Ethem Beu – mindenesetre a nevezett bejnek még az apukája kezdte el építeni.
Hogy mikor, arra vonatkozóan szintén több adat van, elégedjünk meg most annyival, hogy valamikor az 1780-as években kezdték, és úgy tűnik, 1821-ben fejezték be.
Nagyon kevés infót találtam a neten, útikönyvekben róla, ezek nagyrészt azt emlegetik, hogy Albánia egyik legrégebbi épülete, ami így persze nettó baromság – de Tirana főterén valóban a legrégebbi épület, a szomszédségéban álló óratoronnyal együtt, amely 1830-ban épült.
Hogy el tudjátok helyezni a környezetében, íme egy nagyon jellemző összkép a főtér eme szegletéről:
Van ebben minden, ami Tiranára, sőt Albániára jellemző: Szkander bég szobor, ácsorgó emberek, albán zászló, autók kellemes összevisszaságban, barackfagyi színű blokk, azaz panel lakóház (ezekről külön poszt szól!), minaret és dzsámi, és persze a be nem fejezett, még épülőben lévő, teljesen semmitmondó, randa betonkocka, lehetőleg minél magasabb kivitelben – mert az albán nép most annak a lázában ég, hogy ilyeneket építsenek válogatás nélkül bárhová, merazszép, minél magasabb és szögletesebb, antúl szebb! És ejrópai, nyugati stíl, úgyám.
A mecset teljesen sértetlenül vészelte át a kommunista rendszer vallásellenes kampányait, ami nem is annyira evidens, ha elgondoljuk hogy Albániát kiáltották ki a világ első vallásmentes államának.
1991-ig be volt zárva, ekkor nyitották meg újra az első istentisztelet számára, amelyet azonban engedély nélkül tartottak, mégis 10 ezer ember vett részt rajta. Csodák-csodája, a rendőrség nem avatkozott közbe!
Ma a dzsámi egy rendesen működő intézmény, ennélfogva nem is igazán mertünk bemenni első nap, csak kívülről fényképeztem a „tornác” árkádjainak érdekes festéseit. Vendéglátónk (Judit) szerencsére mondta, hogy itt nyugodtan be lehet menni, senki nem fog nemhogy bántani, de még csak csúnyán nézni sem, lehet fényképezni is, ezek a népek nem veszik ezt annyira komolyan.
A legérdekesebb dolog az épületben kétségtelenül a benti falfestmények – amelyekről sehol nem írnak a világon semmit,
azon kívül hogy fák, vízesések és hidak láthatók a falakon, ami ritka az iszlám ornamentikában. Szerintem épületcsoportok is vannak ott, de azt senki nem említi.
A festő ismeretlen de ezt is csak onnan tudom, hogy utánunk bejött egy pár fős turistacsoport idegenvezetővel, és az mondta.
A belépésnél egy bácsi átadott nekem egy vékony, szépen összehajtogatott kendőt, és a fejemre mutatott. Betakartam vele a fejem és a vállam, és már mehettem is. Persze cipő nélkül, de ez alap, hiszen bent minden le van terítve perzsaszőnyegekkel.
Bent szépen csendben meghúzódtunk és igyekeztünk nem nagy feltűnést kelteni a fényképezőgépekkel, de egy idő után nekem mutogattak a falnál körben a szőnyegen ülő bácsik, hogy menjek fel a belső karzatszerűségre.
Azt gondoltam, hogy azért, mert a nőknek ott a helyük, úgyhogy szófogadóan felkapaszkodtam a kis keskeny lépcsőn, és onnan fényképeztem tovább a kupola belsejét és a falfestményeket, amelyek így már sokkal közelebb voltak hozzám.
Aztán bejöttek nálunk kevésbé megilletődött turisták, nők-férfiak vegyesen, és rájöttünk, hogy nem azért küldtek fel, mert nő nem maradhat lent, hanem azért, hogy jobban tudjam a falfestést fényképezni :))))
Hát, igyekeztem is rendesen, de vakuval azért nem akartam villogni, úgyhogy az eredmény nem tökéletes.
Remélem arra elég, hogy érzékeltesse, milyen gazdagon és különlegesen van telefestve ez a kicsi mecset, és hogy ha már ott jártok, be akarjatok és merjetek is menni!
Nincs
Nincs hozzászólás.
RSS feed for comments on this post.
Szólj hozzá
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.